" Eu sunt de aici si trebuie sa demonstrez ce se poate face intr-o tara unde se zice ca nu se poate face nimic "

joi

obiceiuri...

CĂLINDARIUL DE CEAPĂ...
Aşa aflau bătrânii cum o să fie vremea peste an
 meteorologi de serviciu: ai lu Călugăru!

Obiceiul ăsta vechi dispare, la un loc cu toate celelalte... Unchiu Liţă are 87 de ani şi împreună cu mătuşa Cornelie îl păstrează încă. Ştiu că mergeam cu tata, Dumnezeu să-l odihnească, în primele zile din an, ca să vedem ce zic cepele. Cum o să fie de secerat, cînd nu plouă să putem pleca în concediu, inundaţii, secetă. Foile de ceapă se pun în după masa de 31 şi se "citesc" în ziua de Anul Nou, înainte de a pleca la biserică...
 


 
 
Ceapa trebuie coborâtă de bărbat din pod, în ziua de 31 decembrie. Se aleg cele mai aspectuase, se curăţă şi se aleg foile groase. Apoi femeia se apucă de făcut bileţele cu numele fiecărei luni a anului... 12 foi de ceapă se înşiră pe un cârpător de lemn, lângă bileţelul aferent fiecărei luni şi se pune câte un praf de sare... "Fată dragă, na câtă apă o lăsat fevriuarie. Şi martie... şi numa ce le am pus. O să hie apă multă... las că i bună la pământ, da parcă i oţâr cam multă, Doamne păzeşte Bătrânul are altă metodă. După calendarul vechi. Notează într un carneţel, unde are şi numerele de telefon ale neamurilor de prin sat, cum e vremea între 6 ianuarie(Crăciunul )şi până la Boboteaza pe stil vechi (17 ianuarie). Fiecare zi corespunde unei luni. Şi crede foarte mult în previziunile lui... "Anu ăsta se fac 70 de ani de când am început să fac asta... peste vale era un bătrân si  io jucam cărţi cu nepotu dumnealui. Într o zi, în ianiuarie,  o intrat în casă şi ne o zis: mă băieţi, anu ăsta o să ne ducem şi de trei ori pe zi la secere. Nu l-am băgat în samă, da în vară ne duceam în cîmp, legam trei snopi, venea ploaia, veneam cu caii acasă, se făcea soare, tata ne trimetea iar şi tot aşa... m am dus la moşu de peste vale şi l am întrebat de unde-o ştiut. Şi mi o arătat cum să fac şi io socotelile.  O şi murit în anul ăla.  Dar de atunci fac asta an de an şi aşa iese de fiecare dată..."

3 comentarii:

  1. Minunata poveste! Mi-a placut mult! Ffff...interesant:). Alexandra Comsa(246)

    RăspundețiȘtergere
  2. Dar nu numai batarnii de aucm n-spe mii de ani. Si mami meu si buni mea... tot asa fac. In noaptea de Revelon noi aflam cum va fi tot anul viitor, ce luni vor fi secetoase si care ploioase. Dar stii ca se potriveau? :)

    RăspundețiȘtergere
  3. N-am stiu niciodata care este povestea cu ceapa desi ''Buna'' mereu zicea de anul nou sa vedem ce zice ceapa. Sti dorinta mea cea mai mare este sa am si eu un razboi de tesut mic asa cum era cel al matusii Marie a lu' Domnu'. Fata Fii lu' Alexe.

    RăspundețiȘtergere